0702-147265 INFO@MAMEDIA.SE

Sätt färg på betongen!

Budskapet ”sätt färg på betongen” kommer från Maria Englund-Olofsson. Sedan ett år tillbaka driver hon en webbshop där hon säljer silikatfärg, avsedd för att måla på betong. Marias affärsidé är att sälja färgen i små förpackningar till personer med betonggjutning som hobby eller yrke.

Vad innebär nu detta? Jo, silikatfärg är egentligen avsedd för för enorma husväggar i betong och säljs därför i megastora förpackningar. Men allt fler upptäcker att betong är ett fantastiskt material att gjuta prydnads- och nyttosaker i och det blir självklart roligare om man kan måla sina alster. Att köpa 20-litershinkar med en enda kulör är förstås inte optimalt för betongkonstnärer, ett faktum som Maria har tagit fasta på. Hon köper därför in de stora förpackningarna och delar upp dem i 100-millilitersburkar som hon säljer i sin webbshop. Hennes sortiment är snillrikt genomtänkt med ett antal grundfärger som sedan kan mixas ihop till nya kulörer.

Varför silikatfärg?

Vad är det då som är så speciellt med siilkatfärg? Kan man inte ta vilken färg som helst? Nja, kan och kan, men vill man ha ett bra och hållbart resultat är silikatfärg den optimala produkten för betong. Den är helt enkelt anpassad för materialet på så vis att den förenar sig med betongen till en enhet. Pigmenten är dessutom kulörbeständiga vilket innebär att färgen inte bleknar eller blir missfärgad med tiden. Läs mer om silikatfärgen på informationssidan i webbshoppen.

Så om du, liksom jag, tillhör den kategori som blivit sugen på att gjuta i betong är ett besök på decorelle-sverige.se väl värt ett besök. Eller du kanske redan är en etablerad betongkonstnär? Även om rå betong är snyggt så är det roligt att kunna variera och färglägga vissa alster, vilken nivå du än är på. I shoppen får du dessutom 15 procents rabatt om du köper fyra burkar. Blanda som du vill, välj fyra olika eller fyra av samma sort. Maria säljer också förtunning som används för att späda färgen för att uppnå en laserande effekt. Även förtunningen ingår i rabatterbjudandet. Till decorelle-sverige.se>>

Bilden visar ett fat i betong som skapats och målats av betongkonstnären Sonia Erlandsson. Publicerad med tillåtelse av Maria Englund-Olofsson.

Är du intresserad av en webbshop liknande decorelle-sverige.se? Kontakta mig för offert>>

Marie, MaMedia

En inspirerande samarbetspartner

Jag vill gärna slå ett slag för en av mina första och äldsta uppdragsgivare. Det är en familj som driver två företag i Göteborg, i det ena konstruerar och tillverkar de armbågskontakter som de säljer i flera länder. Det andra, JC Gravyr & tryck, var från början ett litet företag som familjen köpte och på tolv år har utvecklat till ett av landets ledande producenter och leverantörer av det mesta förekommande i skyltar. 

En bild på en armbågskontakt, designad och tillverkad av JC Kontakter AB i Göteborg.Jag kom i kontakt med familjen Stangmo, makarna Johnny och Christina, redan när jag jobbade på en mediabyrå här i Ale. Minns första mötet i deras lilla nyinförskaffade verkstad i Nordostpassagen i Göteborg. De hade tagit över ett fåtal befintliga maskiner i gravyrfirman, men redan då fanns det planer på att utveckla och expandera. Mitt uppdrag den gången var att plåta gravyrbilder till hemsidan. 

Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna för Stangmos och deras två företag. För cirka tio år sedan kom även dottern Madeleine in i verksamheterna. De har flyttat till större lokaler i Majorna och när de blev för trånga byggde de ett loft och fick ytterligare 140 kvm. Men det räcker inte, de är ännu en gång på jakt efter ännu större lokaler.

Genom åren har vi haft sporadiskt kontakt, de har hört av sig med jämna mellanrum när de velat ha hjälp med saker som hemsidan, produktbilder och, för några år sedan, även en produktkatalog. Sedan begynnelsen har jag gjort om och utvecklat deras ena hemsida minst tre gånger, senaste gången var hösten 2018. 

Egen design av skyltar

I dag säljer Stangmos en stor del av sina skyltar i webbshopen jcgt.se. Shoppen är ett bra sätt att nå det kundsegment som utgörs av privatpersoner. De har satsat mycket på teknisk utveckling av shoppen vilket bland annat resulterat i en applikation som låter kunden designa sin egen skylt. I  sortimentet ingår även specialartiklar som piktogram, taktila skyltar samt kontrastmarkeringar och en stor del av kunderna finns inom offentlig sektor.

Det är roligt att jobba ihop med Stangmos, de vet vad de vill och är samtidigt väldigt lätta att samarbeta med. Visst är det en utmaning med bestämda uppdragsgivare, de flesta av mina andra kunder ger mig i stort sett fria händer vilket är en helt annan typ av utmaning. Båda sätten är roliga att ta sig an och det är lärorikt med olika typer av kunder. 

Nu har jag fått det hedervärda uppdraget att ägna en dag i veckan i två månader åt att jobba med den ena av deras två sajter. Det handlar om jckontakter.se, den som presenterar armbågskontakterna. Jag ska fotografera ett antal nya kontakter och i nästa skede presentera dem på ett bra och tydligt sätt på hemsidan. 

Växande företag

När jag var där och träffade dem för att diskutera jobbet insåg jag hur mycket de har vuxit. De är i dagsläget 15 personer, inklusive dem själva, och på mötet som jag fick vara med på var det tydligt att alla är involverade i det mesta fast på ett strukturerat sätt. Det är en trevlig stämning på företaget och alla verkar engagerade i sina arbetsuppgifter. När jag gick därifrån sken solen och jag kunde lämna JC-företagen med en god känsla i magen och ett leende på läpparna. 

JC Kontakters kundkrets består i första hand av företag och offentlig sektor medan JC Gravyr & Tryck har många privatpersoner som kunder. Ska du köpa en skylt av något slag, titta gärna in på jcgt.se och om du är arkitekt eller bara nyfiken på armbågskontakter rekommenderar jag ett besök på jckontakter.se.

Bilden till vänster visar en av armbågskontakterna som jag fotograferat för JC Kontakter.

 

Stilleben av sånt du har hemma

Du kan göra fina stilleben av sånt du har hemma. Är säker på att ditt hem är fullt med saker som du kan göra ursnygga bilder av. Du kommer långt med en hyfsad kamera, bra ljus, en lämplig bakgrund och lite fina saker. Sen är det bara att tuta och köra!

Jag såg nyligen en massa youtubefilmer med Elin Kero, en jätteduktig ung fotograf som specialiserat sig på att fotografera stilleben. Blev inspirerad och har börjat göra egna trevande försök. Det första jag gjorde var att besöka ett loppis för att köpa billiga saker, men har tyvärr inte lyckats att ta någon särskilt fin bild med det jag fick tag på. Däremot har jag plåtat andra saker som jag hade hemma, det är jätteroligt och jag är ganska nöjd med några av bilderna.

Kolla efter tapetprover

Hos Elin fick jag också tipset om att använda tapeter som bakgrund. Besökte min lokala färgbutik och fick tag på utgångna tapetprover billigt, dit åker jag fler gånger. Det är sånt som de ändå ska kassera, jag fick några gratis och en oöppnad rulle gav jag 50 kr för. Fick kanske inte riktigt tag på det jag hade tänkt, men det blir fler besök.

I kväll har jag plåtat sybehör, det blev helt okey även om jag kunnat vara mera noggrann med detaljerna. Men jag är ännu i experimentstadiet och håller på och lär mig, så jag är hyfsat nöjd med bilden. På sikt ska det nog bli fina stilleben av sånt jag har hemma men även av saker som jag lånar eller faktiskt köper. Frukt, godis och bröd är sånt som gör sig bra på bild.

Jag tycker om att fotografera i befintligt ljus men så här års är det inte alltid ljuset räcker till ens mitt på dagen. Eftersom min bild är fotograferad efter mörkrets inbrott så har jag använt blixt, denna gång tog jag min speedlight. Oftast använder jag studioblixtarna men i kväll var jag för lat för att orka rigga så jag nöjde mig med speedlighten. För att slippa slagskuggor slog jag den i taket, rummet där jag fotar har snedtak så ljuset vinklades precis dit det skulle utan en massa svarta fula slagskuggor.

Bild på sybehör; trådrullar i olika färger, knappar, nålar, måttband, fingerborgar och en sprättkniv.

Trådrullar, några knappar, ett måttband, synålar, två fingerborgar och en sprättkniv fick vara fotomodeller i dag. Fotograferat med Nikon D750, f/9, ISO 200,  brännvidd 92 mm, speedlight avfyrad i TTL-läget.

Schackstilleben

Min pappas schackspel (han gick bort 1988) har stått här hemma mer eller mindre orört i många år, min son fick det när mamma sålde huset 2002. För ett par veckor sedan kom jag på att det kanske går att plåta av det, göra ett fint stilleben. Kollade lite hur andra gjort och skred sedan till verket. Det blev totalt tre bilder varav en visas här. Denna och övriga två finns på pixabay.com.

Schackbrädet köpte pappa på sin enda utlandsresa, Marbella 1977. Vi var där hela familjen och föräldrarna åkte på en dagsutflykt till Alhambra, om jag inte minns fel köpte han brädet där. Pjäserna fick han av mig i julklapp, gissningsvis samma år. Och nu finns alltihop fångat på bild, de har i skrivande stund laddats ner av andra på Pixabay ett par hundra gånger. Kul tycker jag!

Tänk på skärpedjupet

En bra sak att tänka på när man fotograferar stilleben är skärpedjupet. Med stor bländare blir skärpedjupet kort, som på min schackbild. Sysakerna har jag fotat med en mindre bländare vilket ger skärpa åt nästan alla sakerna. Vilken bländare som väljs beror helt på hur stort skärpedjup som önskas. En liten bländare (högt tal) ger dessvärre mindre ljusinsläpp vilket kan ställa till det vid fotografering i befintligt ljus. Det går givetvis att justera genom att höja ISO och ställa kameran på ett stativ med längre slutartider, men jag tycker att resultatet blir bättre om det finns tillräckligt med dagsljus.

Det är bara att sätta igång och testa, foto är verkligen kul!

Bild på schackbräde med alla pjäser uppställda och några drag gjorda.

Schackbräde inköpt i Spanien 1977 med pjäser köpta på varuhuset Sigma i Västerås. Fotograferat med Nikon D750, 1/250 sek, f/4, ISO 100, brännvidd 58 mm, studioblixt avfyrad.

Bli en bättre fotograf

De flesta av oss som gillar att fotografera strävar konstant efter att bli en bättre fotograf. Alla har kanske inte tid och råd att gå kurser, men det finns sätt som visserligen kostar en del tid men som i gengäld är gratis. Vi som gillar att plåta kan lära oss mycket på nätet, dels via kanaler som Youtube och fotogrupper på Facebook, men även genom att gå med på olika sajter där de egna bilder blir bedömda av andra. 

Det kan vara tufft att få sin älsklingsbild refuserad på ett sådant forum. Men i stället för att bryta ihop och känna sig missförstådd är det läge att granska sitt alster med kritiska ögon och fundera över vad som kunnat göras bättre. Är bilden skarp? Ligger skärpan på rätt ställe? Kunde bilden ha komponerats snyggare? Är den tagen ur en fördelaktig vinkel? Är den fotograferad med optimalt skärpedjup? Hur faller ljus och skuggor? Är det lugnt eller oroligt i bakgrunden? Det finns många frågor att ställa sig när en bild man själv tycker är bra refuseras av andra.

Du blir en bättre fotograf men glöm att bli rik

På pixabay.com finns det nära 120 000 medlemmar som genom funktionen för kvalitetskontroll har möjlighet att rösta in din bild eller att refusera den. Får du din bild godkänd innebär det att du bjussar på den, ger folk i hela världen tillstånd att ladda ner den och använda den utan kostnad även i kommersiellt syfte. Det finns möjlighet att donera pengar till fotografen, men räkna inte med att folk generellt vill betala för att använda dina bilder. Läste nyligen på sajtens forum om en medlem som på närmare 80 000 nedladdningar fått in cirka 40 US-dollar. Mina egna bilder har i skrivande stund laddats ner nära 21 000 gånger och jag har fått cirka 10 US-dollar totalt vilket stämmer bra i proportion till den andre fotografen. 

Anledningen till att jag är med på Pixabay är alltså inte att tjäna pengar utan att utvecklas som fotograf. Det finns enormt mycket snygga bilder att imponeras och inspireras av och varje gång en bild blir refuserad ställs frågor om vad som kunnat göras bättre. Att titta på andras bilder väcker beundran och inspiration, ger idéer och lust att ta fram kameran. Det är värt mycket! Att dessutom kunna utvecklas på tider som passar en själv gör inte saken sämre. Och självklart tilltalar det egot när andra gillar ens bilder!

Bild på ryggen på en parksoffa med utsikt över havet.
En av mina nyare bilder på pixabay.com där jag är med i syfte att bli en bättre fotograf. Fotograferad 2019-02-12 med Nikon D750.

Tävla med dina bilder

Är sedan några veckor även med på gurushots.com. Det är ett lite annat upplägg, där har andra inte rätt att använda dina bilder utan du är helt enkelt med och tävlar i olika kategorier. Även där är det forumets medlemmar som bedömer dina bilder genom att rösta på dem och du kan vinna priser i form av gadgets på sajten. Du promotar dina egna bilder genom att rösta på andras och för att rösta tittar man automatiskt på många bilder. Det finns oerhört skickliga fotografer och det finns mindre skickliga. På Gurushot är den kvalitetsmässiga variationen större, men det är också utvecklande att titta på och bedöma mindre bra bilder. Här är det ingen som bedömer din bild innan du skickar upp den och deltar, du kan delta med vilken bild du vill oavsett kvalitet. Bedömningen görs genom det antal röster din bild får i den kategori du tävlar i.

På Gurushot avancerar du också i nivå som fotograf. Som ny är du en newbie och efter ett antal ”achivements” blir du undan för undan rookie, challenger, advanced, veteran, expert och så vidare. Det högsta du kan bli är guru och som sådan kan du ordna egna fotoutmaningar, bestämma ett eget ämne. Det går ganska fort och lätt att avancera i de första stegen, men från och med veteran blir det svårare.   

Gamla och nya bilder

Jag har rotat fram och laddat upp en massa gamla bilder på pixabay.com. Självklart tar jag även nya bilder och delar där, men visst är det kul att bilder jag knappt minns att jag tagit blir godkända och kan faktiskt kan komma till användning hos andra.  

Besök pixabay.com

Mitt användarnamn på Pixabay är marsjo.


 

Typografi är en viktig del i layouten

Typografi är en viktig del i layouten av ditt dokument. Den utgör en betydande del i hur dokumentet ser ut och uppfattas av betraktaren. Grundläggande kunskap om typografi är nödvändigt om du ska kunna ge ditt dokument karaktär, god läsbarhet och ett snyggt utseende.

Ett dokument med enahanda typografi ser tråkigt ut och inbjuder inte till läsning. Ett gytter av text med för litet radavstånd gör att många omedvetet låter bli att läsa ditt budskap då hjärnan uppfattar det som jobbigt att ta in. Med en vacker och varierad typografi där informationen delats upp och gjorts mera tillgänglig är chansen betydligt större att ditt budskap går fram.

Jag visar här nedanför ett exempel på hur man kan lyfta fram och förtydliga ett budskap genom att i stort sett bara använda sig av typografi. Bladet till vänster är det ursprungliga som en uppdragsgivare skickade till mig för att göra något bättre av. Bladet till höger visar det färdiga resultatet som nu är skickat till tryck för att användas på en mässa den 20 oktober. Jag har plockat information ur originalets textmassa, lyft fram och förtydligat saker som har med produktens nytta att göra.

Före till vänster och efter till höger. Typografi är viktig för att göra ett dokument läsbart och behagligt att se på.

Tanken bakom layouten

Redan i sidhuvudets rubrik ska nyttan med produkten framgå. En ingress får sammanfatta och förtydliga vad det är för typ av produkt och nyttan med den. Både i sidhuvud och sidfot har jag arbetat med utfallande plattor då det ger större utrymme för texten än med plattor plus marginaler. Dokumentets satsyta (tillgängligt utrymme innanför dokumentets marginaler) påverkas inte.

Brödtexten innehåller fakta om produkten och en beskrivning hur den fungerar. På den grå plattan under de tre bilderna ligger högst upp två rader med viktig information om produkten och därunder beskrivs vad som ingår i köpet samt en ”call to action”, alltså en uppmaning att köpa. Prisinformationen till höger är tydlig, läsaren behöver inte leta för att hitta priset.

De tre punkterna i rött till höger är fakta som baseras på undersökningar, fakta som bekräftar produktens effektivitet.

I sidfoten finns avsändaren tydligt angiven med kontaktuppgifter, hemsida och logotyp.

Typografi – använd inte för många typsnitt

Jag har använt två olika typsnitt i olika skärningar. I rubriker och highlights har jag använt Myriad Pro och till brödtexten och ingressen Minion Pro. Det är användbara typsnitt som finns i många olika skärningar, alltså varianter, och därför mycket användbara. Jag valde att använda Condensed i rubriker och highlights eftersom det tar mindre plats. Det var mycket information som skulle in på en begränsad yta.

Generellt rekommenderas att inte använda för många olika typsnitt i ett och samma dokument då det kan uppfattas som rörigt och osammanhängande. Däremot är det en fördel att använda pro-typsnitt då dessa typsnitt har många olika skärningar/varianter.

Vad kan jag hjälpa dig med?

Behöver du hjälp med att göra en dokumentlayout? Det behöver inte vara ett produktblad, det kan lika gärna handla om en flyer, ett visitkort eller någon annan typ av information som du vill lyfta fram på ett bra sätt. Kontakta mig gärna för prisuppgift! Jag har ett nära samarbete med bra och prisvärda tryckerier så du kan få pris både med och utan tryck.


 

Content writing

Content writing kräver en arbetsplats med dator och andra investeringar som ska betalas med det som tjänas in. Bild på arbetsplats med en iMac med kringutrustning.

Även content writing kräver en arbetsplats med dator och andra investeringar som ska betalas med det som tjänas in.

Behöver du sökmotoriptimerade texter till din sajt, så kallat content? Content writing har blivit en stor business och den kvalitet som levereras är ytterst varierande. Det finns content writers som skriver för nästan inga pengar alls och det finns de som tar anständigt betalt. Jag hör till den senare kategorin och vet att den som köper i de flesta fall får det man betalar för. 

Jag vill inte såga alla som skriver billigt vid fotknölarna, det är inte min avsikt. Men du som contentköpare bör kolla kvaliten på det som levereras innan du bestämmer dig för vem du ska anlita. i uppdraget ingår ofta research eller översättning och den som rafsar ihop en text på 300-500 ord för 75-80 kr lägger knappast särskilt stor möda på innehållet, det säger sig självt. Jag har haft som uppdrag att skriva om texter som lågdebiterande content writers producerat och det var i vissa fall så illa skrivet att det var svårt att förstå vad som menades.

Räkneexempel

Det finns de som skriver content för 20-30 öre per ord vilket ger 60-90 kr per text om den innehåller cirka 300 ord. Säg att en text ger 80 kr till den som skriver, det betyder att köparen ska ut med 100 kr inklusive moms. Efter att skribenten betalat skatt och egenavgifter återstår cirka 45 kronor och då är inte kostnader för egen utrustning, lokalhyra, försäkringar m m inräknad. Om denna ekvation ska gå ihop betyder det att skribenten måste spotta ur sig minst 30 texter per dag för att ha en någorlunda anständig inkomst. Med åtta timmars arbetsdag betyder det att det finns 16 minuter att lägga per text, inklusive research eller översättning samt sökmotoroptimering, förutsatt att man jobbar effektivt hela tiden. I min värld är det en omöjlighet att leverera kvalitet under de omständigheterna. Dessutom anser jag att det är slaveri att betala så dåligt!

Dumpad marknad

Jag blev nyligen ”erbjuden” att översätta texter på 300-500 ord från engelska och skriva content för 8 USD/text. Det skulle ge mig cirka 75 kronor/text. För mig är det en självklarhet att inte skriva för så lite pengar, dels är det ointressant att slavarbeta, dels är det att bidra till att ytterligare dumpa en marknad som redan är ganska förstörd. Den som besitter en kompetens, som det faktiskt är att kunna skriva SEO-content, ska ha anständigt betalt. Ingår dessutom research eller översättning samt sökmotoroptimering i uppdraget är det nära på kriminellt att förvänta sig texter av hög kvalitet för nästan inga pengar alls! Kundens argument var att det skulle vara ett långsiktigt samarbete med mycket jobb. För mig är det inte ett hållbart argument då det innebär att binda upp tid för väldigt lite pengar, tid som kan användas till betydlgt bättre betalda uppdrag.

Kvalitet eller kvantitet – valet är ditt

Jag är medveten om att content writing inte ger samma pengar som andra uppdrag och är också villig att gå ner i pris om någon ger mig ett långsiktigt uppdrag. 10 texter per dag tycker jag är max för vad som går att prestera om de ska hålla den kvalitet som jag eftersträvar. Jag är inte en leverantör av kvantitet, jag levererar kvalitet, texter som i de flesta fall rankar bra på Google. Vad du vill ha bestämmer du själv! Titta gärna på min prislista om du är intresserad av att köpa content-texter från mig!


 

Kul i studion med backdrops

Lärde mig nyligen att det finns backdrops (små fotobakgrunder med motiv som fejkar miljöer) för en billig peng på nätet, så jag började kolla runt. Hittade tre som jag beställde till en kostnad av drygt 300 kr för alla tre inklusive frakt. Den första dök upp i brevlådan i dag.

Var långt ifrån imponerad när jag öppnade påsen som den levererades i. Ut kom ett skynke i någon slags tunn vinyl som vikts ihop åtskilliga gånger, det var veck och skrynklor över hela. Hade i och för sig inte väntat mig en kvalitetsprodukt för den ynkliga summa som jag betalat, men jag vill givetvis kunna använda den. Min erfarenhet i studion sa mig att i det skicket var den oanvändbar, när man fotar saker syns vartenda dammkorn om man drar upp bilderna i lite storlek. Tänkte att den kanske skulle gå att stryka, men vågade inte testa innan jag konsulterat en fotogrupp på fb som jag är med i. Jodå, det skulle gå bra om jag bara la ett tyg emellan.

Testade och det fungerade dåligt, hade järnet på två prickar och försökte stryka framsidan med ett tygstycke emellan. Till slut vände jag på backdropen och såg att det var någon slags tunn väv på baksidan så jag chansade att stryka direkt på. Tänkte att det inte var mycket pengar att förlora om jag skulle förstöra den, var faktiskt mer orolig för strykjärnet. Men se där, det fungerade!

Vecken försvann inte helt, men det blev väldigt mycket bättre och jag tänker att den kanske hänger ut sig så småningom. Men jag var absolut tvungen att testa hur det blev! Rafsade ihop lite saker till ett stilleben och tryckte av och faktum är att jag känner mig hyfsat nöjd med tanke på hur lite arbete som lades ner i förväg. Har inte gjort mig för speciellt mycket, varken med komposition, ljussättning eller redigering efteråt men jag tycker att det blev ganska bra ändå. Ser fram emot hitta saker att plåta mot den här bakgrunden och att de andra två bakgrunderna dyker upp snart …

 

Det blir roligare att fotografera i studion med backdrops i stället för enfärgade bakgrunder. Bild på en vit vas med två orange och en vit blomma med en backdrop i form av en gammaldags vägg och trägolv.

Det är roligare att fotografera i studion med backdrops i stället för enfärgade bakgrunder.


Personliga porträtt

Personliga porträtt, så hette fotokursen som jag deltog i första helgen i mars. Det var en rolig och lärorik kurs där frågan ”vad är ett porträtt” fick visst fokus.

Att ta ett ”headshot” är inte riktigt samma sak som att ta ett porträtt. Ett snyggt headshot passar som profilbild på sociala medier som Linkedin medan ett porträtt berättar något om personen som blir fotograferad. Alltså något mer än bara hur personen ser ut. Det är inte alltid helt lätt att ta såna bilder, det ska gudarna veta. Ett bra tips är att försöka ta reda på lite om personen innan det är dags för plåtning.

Hur ska man tänka? Det gäller att SE den person som ska fotograferas. Ställa några frågor för att komma närmare personligheten men även ta reda på vad personen själv vill få ut av bilden. På kursen fick vi jobba två och två med olika uppgifter där vi skulle fotografera varandra och när man står där med kameran i handen och ska plåta en helt okänd person är det lätt att det blir helt blankt i skallen. Då gäller det att snabbt försöka tänka ut något kreativt, något som torde vara betydligt lättare om fotograferingen är förberedd och planerad. Det är när man står där som insikten infinner sig; det krävs yrkeskunskap och vana för att bli en duktig fotograf.

Personligt porträtt? Medelålders man som fotograferar något.

Kan detta sägas vara ett personligt porträtt? Fotot taget vid Nya varvet med utsikt bortåt Älvsborgsbron.

Några dagar efter kursen var jag i Göteborg och plåtade tillsammans med en gammal klasskompis. Vi ses inte så ofta, så det blev kanske mera prat än verkstad, men jag fick i alla fall en bild på honom som jag tycker är mera av ett porträtt än en profilbild. Fotot är inte särskit välplanerat vilket syns på en del störande artefakter som kommit med, men jag vill ändå inte beskära den mer. (Men visst hade det blivit mycket snyggare utan den fula plåtlådan vill vänster).

Det är kul att fotografera människor utomhus då det är en betydligt större utmaning än att ta studiobilder. Under kursen gick vi en hel del i området runt Långgatorna och Järntorget och upptäckte att det är rent bedrövligt så mycket fula saker som står överallt och förstör annars ganska fina miljöer. Det är soptunnor, tidningsboxar, gatupratare, stolpar och skräp överallt! För att inte tala om alla bilar.

Vad är ett porträtt?

Många tänker nog att ett porträtt är en bild tagen framifrån eller snett framifrån på en persons ansikte och ungefär halva överkroppen. Men ett porträtt kan vara så mycket mer än så, bilder tagna i en miljö som framträder tydligt kan samtidigt berätta saker om personen. Och ett foto taget ur en ovanlig vinkel kan säga mer än ett som är taget på traditionellt vis. Vissa vinklar ska dock undvikas, i alla fall på oss 50-plussare. Det blev väldigt tydligt under kursen …

Teknik eller konstnärligt uttryck?

Jag har alltid snöat in på att en bild ska vara tekniskt perfekt för att vara nöjd med den. Maja Nylander, kursledaren, avvisade bestämt att den tekniska kvaliten är lika viktig som bildens konstnärliga uttryck. Hennes budskap var tydligt: ”Lite oskärpa är inte hela världen om bilden för övrigt är intressant”.

Jag är nog ändå rätt så nördig när det gäller den tekniska kvaliten och har som ambition att en dag kunna leverera både och, även om det inte i första hand är fotokonst jag vill ägna mig åt. Men bilder som har ett mera konstnärligt uttryck är såklart mer intressanta än något som bara är plåtat ”pang på”. För att bli bra är det bara att fortsätta att öva.

Bor du i Göteborg-Kungälv-Ale och vill vara modell? Hör i så fall av dig! Du får inget betalt, men du kan få fina bilder på dig själv för besväret.

 

Om konsten att ta snygga blixtbilder …

Bild på en ung kille sittade i en soffa med en liten laptop.

Den första blixtbilden jag kände mig någorlunda nöjd med. Tog den efter att en kompis lärt mig ett knep som jag använt mig av sen dess, men det har bara fungerat på nära håll.
(Det är min son som är modell).

Hör du till dem som blivit frustrerad över att dina blixtbilder ser ut som skit? Så har det varit för mig, jag har i tio års tid varit ägare till en speedlightblixt (extern blixt) som i stort sett legat oanvänd eftersom jag inte har varit nöjd med resultatet. De första fem åren blev den ytterst sporadiskt använd eftersom jag inte blev vän med den. Men så lärde mig en kompis ett knep som gjorde att jag kunde få till hyfsade bilder på nära håll, utan att ljuset blev platt, kallt och gav skarpa slagskuggor i megastorlek. Men på långt håll var den inte till mycket hjälp.

Det finns ingen standardlösning på att ta snygga och tekniskt bra bilder. Det är i alla fall ingen lättköpt qickfix, utan kräver många års erfarenhet och ständig träning för att bli trygg och säker i att hitta rätt oavsett yttre förhållanden. Det gäller också att välja utrustning som man blir bekväm med och som man trivs med, det är viktigt. Det är ganska rejäla investeringar oavsett om man är prylnörden som ska ha allt det värsta eller om man, som jag, vill kunna ta schyssta bilder utan att ruinera mig på utrustning. Ställde för någon vecka sedan frågan i ett fotoforum som jag är med i: Vad är viktigast för att ta en riktigt bra bild, kameran eller fotografen? Tror att 90 procent svarade fotografen och jag håller med om det. Du kan köpa hur dyra prylar som helst men ändå misslyckas eftersom du inte kan hantera din utrustning. Ett bra exempel på det är jag själv och mitt inköp av en blixt som jag inte förstod mig på.

Ordet fotografera är visst grekiska och betyder ”måla med ljus” och det är ju precis det man gör. En stor del handlar om ljuset; ljusets färg, kvalitet, styrka och riktning.

I helgen har jag tittat igenom en kurs i fotografering med speedlightblixt på moderskeppet.se och fått en och annan pollett att trilla ner. Förstår nu på ett helt annat sätt hur jag ska tänka och jag har också lärt mig verktygen för att lyckas bättre än tidigare. Det handlar i stort sett om tre saker: Ljuskällans färg och riktning, bländaröppning och ISO. Låter lätt och det är det nog för den som fått in tänket i förlängda ryggmärgen. Där är inte jag, men jag ska göra mitt bästa för att ta mig diit.

Kursen fick mig att inse att speedlightblixten är ett fantastiskt verktyg för att kunna ha med sig en bärbar studio utomhus. Har man dessutom med sig ett vitt paraply eller en vit plaskasse är man hemma. Ska bli så kul att låta min gamla speedlight få nytt liv, nu med ett helt annat tänk än tidigare.

Pixabay

Min bildkarta, så här långt, på Pixabay.Pixabay är en onlinetjänst för bilder och att ladda ner därifrån är gratis.

Pixabays bilder håller generellt hög kvalitet även om de inte kan mäta sig fullt ut med sajter där varje bild kostar pengar. Men det finns gott om duktiga amatörfotografer och amatörgrafiker som generöst delar med sig av foton och grafik och man hittar oftast något användbart. Jag har hämtat bilder därifrån till olika projekt och för att ge något tillbaka så började jag att ladda upp egna bilder. Det har blivit lite av en ny hobby och jag måste säga att det tilltalar egot att se att andra laddar ner mina bilder. Egot får sig dock en törn när bilder som jag gillar själv inte blir godkända, det händer också. I alla fall för mig.

Det hade varit kul att få veta vad folk använder bilderna till, det går inte att se. Kanske dyker någon upp på nån sajt i framtiden, det vore rättså coolt. Det är visserligen gratis att använda bilder från Pixabay, även för kommersiellt bruk, men den som vill kan via en PayPal-länk bjuda fotografen ”på en kopp kaffe”, det vill säga donera valfritt belopp. Jag har varken donerat eller fått några donationer, så det jämnar ut sig. Tänker i alla fall fortsätta att ladda upp bilder, lite då och då, mest för att det är kul. Titta gärna in på pixabay.com om du behöver bilder till något projekt, du måste registrera dig för att kunna ladda ner men det finns inga förpliktelser. Jag heter marsjo om du vill se vad jag har laddat upp :).