Bild på en ung kille sittade i en soffa med en liten laptop.

Den första blixtbilden jag kände mig någorlunda nöjd med. Tog den efter att en kompis lärt mig ett knep som jag använt mig av sen dess, men det har bara fungerat på nära håll.
(Det är min son som är modell).

Hör du till dem som blivit frustrerad över att dina blixtbilder ser ut som skit? Så har det varit för mig, jag har i tio års tid varit ägare till en speedlightblixt (extern blixt) som i stort sett legat oanvänd eftersom jag inte har varit nöjd med resultatet. De första fem åren blev den ytterst sporadiskt använd eftersom jag inte blev vän med den. Men så lärde mig en kompis ett knep som gjorde att jag kunde få till hyfsade bilder på nära håll, utan att ljuset blev platt, kallt och gav skarpa slagskuggor i megastorlek. Men på långt håll var den inte till mycket hjälp.

Det finns ingen standardlösning på att ta snygga och tekniskt bra bilder. Det är i alla fall ingen lättköpt qickfix, utan kräver många års erfarenhet och ständig träning för att bli trygg och säker i att hitta rätt oavsett yttre förhållanden. Det gäller också att välja utrustning som man blir bekväm med och som man trivs med, det är viktigt. Det är ganska rejäla investeringar oavsett om man är prylnörden som ska ha allt det värsta eller om man, som jag, vill kunna ta schyssta bilder utan att ruinera mig på utrustning. Ställde för någon vecka sedan frågan i ett fotoforum som jag är med i: Vad är viktigast för att ta en riktigt bra bild, kameran eller fotografen? Tror att 90 procent svarade fotografen och jag håller med om det. Du kan köpa hur dyra prylar som helst men ändå misslyckas eftersom du inte kan hantera din utrustning. Ett bra exempel på det är jag själv och mitt inköp av en blixt som jag inte förstod mig på.

Ordet fotografera är visst grekiska och betyder ”måla med ljus” och det är ju precis det man gör. En stor del handlar om ljuset; ljusets färg, kvalitet, styrka och riktning.

I helgen har jag tittat igenom en kurs i fotografering med speedlightblixt på moderskeppet.se och fått en och annan pollett att trilla ner. Förstår nu på ett helt annat sätt hur jag ska tänka och jag har också lärt mig verktygen för att lyckas bättre än tidigare. Det handlar i stort sett om tre saker: Ljuskällans färg och riktning, bländaröppning och ISO. Låter lätt och det är det nog för den som fått in tänket i förlängda ryggmärgen. Där är inte jag, men jag ska göra mitt bästa för att ta mig diit.

Kursen fick mig att inse att speedlightblixten är ett fantastiskt verktyg för att kunna ha med sig en bärbar studio utomhus. Har man dessutom med sig ett vitt paraply eller en vit plaskasse är man hemma. Ska bli så kul att låta min gamla speedlight få nytt liv, nu med ett helt annat tänk än tidigare.