0702-147265 INFO@MAMEDIA.SE

Typografi är en viktig del i layouten av ditt dokument. Den utgör en betydande del i hur dokumentet ser ut och uppfattas av betraktaren. Grundläggande kunskap om typografi är nödvändigt om du ska kunna ge ditt dokument karaktär, god läsbarhet och ett snyggt utseende.

Ett dokument med enahanda typografi ser tråkigt ut och inbjuder inte till läsning. Ett gytter av text med för litet radavstånd gör att många omedvetet låter bli att läsa ditt budskap då hjärnan uppfattar det som jobbigt att ta in. Med en vacker och varierad typografi där informationen delats upp och gjorts mera tillgänglig är chansen betydligt större att ditt budskap går fram.

Jag visar här nedanför ett exempel på hur man kan lyfta fram och förtydliga ett budskap genom att i stort sett bara använda sig av typografi. Bladet till vänster är det ursprungliga som en uppdragsgivare skickade till mig för att göra något bättre av. Bladet till höger visar det färdiga resultatet som nu är skickat till tryck för att användas på en mässa den 20 oktober. Jag har plockat information ur originalets textmassa, lyft fram och förtydligat saker som har med produktens nytta att göra.

Före till vänster och efter till höger. Typografi är viktig för att göra ett dokument läsbart och behagligt att se på.

 

Tanken bakom layouten

Redan i sidhuvudets rubrik ska nyttan med produkten framgå. En ingress får sammanfatta och förtydliga vad det är för typ av produkt och nyttan med den. Både i sidhuvud och sidfot har jag arbetat med utfallande plattor då det ger större utrymme för texten än med plattor plus marginaler. Dokumentets satsyta (tillgängligt utrymme innanför dokumentets marginaler) påverkas inte.

Brödtexten innehåller fakta om produkten och en beskrivning hur den fungerar. På den grå plattan under de tre bilderna ligger högst upp två rader med viktig information om produkten och därunder beskrivs vad som ingår i köpet samt en ”call to action”, alltså en uppmaning att köpa. Prisinformationen till höger är tydlig, läsaren behöver inte leta för att hitta priset.

De tre punkterna i rött till höger är fakta som baseras på undersökningar, fakta som bekräftar produktens effektivitet.

I sidfoten finns avsändaren tydligt angiven med kontaktuppgifter, hemsida och logotyp.

Typografi – använd inte för många typsnitt

Jag har använt två olika typsnitt i olika skärningar. I rubriker och highlights har jag använt Myriad Pro och till brödtexten och ingressen Minion Pro. Det är användbara typsnitt som finns i många olika skärningar, alltså varianter, och därför mycket användbara. Jag valde att använda Condensed i rubriker och highlights eftersom det tar mindre plats. Det var mycket information som skulle in på en begränsad yta.

Generellt rekommenderas att inte använda för många olika typsnitt i ett och samma dokument då det kan uppfattas som rörigt och osammanhängande. Däremot är det en fördel att använda pro-typsnitt då dessa typsnitt har många olika skärningar/varianter.

Vad kan jag hjälpa dig med?

Behöver du hjälp med att göra en dokumentlayout? Det behöver inte vara ett produktblad, det kan lika gärna handla om en flyer, ett visitkort eller någon annan typ av information som du vill lyfta fram på ett bra sätt. Kontakta mig gärna för prisuppgift! Jag har ett nära samarbete med bra och prisvärda tryckerier så du kan få pris både med och utan tryck.